zondag 2 oktober 2011

Uil (AWD) Amsterdamse Waterleidingduinen

Het is Zaterdag 1 Oktober...Normaal gesproken ga ik deze tijd dan voor de damhertenbronst..Maar mist..nevel bij laaghangende bewolking doet mij besluiten om Ingang "De Zilk" te pakken.
Het is hier meer een open gebied..(Vogelenveld..Palmveld) en dat is dan met mist meestal heel mooi...
Ook is het in het weekend nu heel druk rond de bronstplek..en ach..
Ik heb nog tijd genoeg om nog naar de bronst te gaan kijken..
Achteraf ben ik heel blij met deze keuze..!!!
Als je hier dan loopt..zo in de mist..in je eentje..
Hoor je je eigen voetstappen..En je hoort het burlen van de herten in de verte..en de geluiden van roofvogels..Een mysterieus sfeertje hangt er in de AWD..
(Mysterieus Sfeertje)
Ik geniet er van...
Maar ik ben ook onrustig..
Want ik wil alles...ja alles zien in de AWD
..met deze mist..
En ik weet dat het zo weer over is...
als de zon doorbreekt..
Nu zie ik nog de mooie schimmen..die kleurloos in de mist opgaan..
(Vos als schim in de mist)
Een soort spookachtig Harry Potter sfeertje...En dit schrijf ik achteraf niet voor niets..Iedere schim trekt mijn aandacht...En ik..Ik wil niet gezien worden..Het liefst had ik zo'n onzichtbaarheidsmantel...
Zo eentje als in de film van Harry Potter..
Een schim staat tussen de struiken..het lijkt een vrouw..
Is het één van de Witte Wieven?
Want dan moet ik zeker niet gaan dansen met haar!
Zolang je de witte wieven niet lastig valt, zullen deze je geen haar krenken. Maar een boertje uit Beek, die 's avonds op weg naar huis door de bossen van Montferland liep, vroeg met zijn dronken kop aan een witte vrouw of deze met hem wilde dansen. En dat heeft het boertje geweten. De hele nacht bleef ze met hem dansen. Vele malen wilde het boertje er een eind aan maken, maar dat lukte maar niet. Hij werd gedwongen door te gaan, zelfs toen hij het niet meer aankon. Het zweet gutste van zijn hoofd als op een hete zomerdag toen hij rogge aan het maaien was. Bidden en smeken om op de houden hielp niet. En toen de dag aanbrak viel het boertje dood voor de voeten van het witte wijf neer
De zon breekt door..Helaas nu is het uit met de pret..
Langzaam maar zeker zie je ook meer mensen in de AWD...Nee..geen spoken :)
Wel deze Vos schijnt een spook te zien..Want één foto..
En hij gaat er als een speer vandoor..
Ja het blijft vandaag een mysterieuse dag..
Zeker als ik deze Uil ziet wegvliegen
Het blijkt een Velduil te wezen..die zoals meer uilen..dagactief zijn
(Bedankt voor het determineren)
Hij kijkt me aan..En ook hij doet het in zijn broek..
Voor veel mensen zijn Uilen misterieuze vogels..Je ziet ze bijna nooit..En ze maken angstaanjagende geluiden..in een schemerig bos..Want meestal zijn ze s'nacht actief,
Ook In de films van Harry Potter komen uilen voor..En dat heeft gevolgen gehad voor de uilen in India
Er stond toen in het nieuws.
In India verdwijnen de wilde uilen in rap tempo en dat is de schuld van Harry Potter. Dat heeft de Indiase minister van Milieu, Jairam Ramesh, gezegd.“In navolging van Harry Potter lijkt er een vreemde fascinatie te zijn zelfs bij de middenklasse op het platteland om kinderen een uil cadeau te doen”, aldus Ramesh. In de Harry Potter boeken en films heeft de hoofdrolspeler een uil als huisdier.
Veel uilen worden ook geofferd om voorspoed af te dwingen tijdens het Hindoeïstische lichtjesfeest Divali, dat dit jaar op 5 november wordt gevierd. De minister wil een beschermingsprogramma voor de vogels opzetten..
Het sfeertje moet een beetje mysterieus blijven vandaag...Dus ik gebruik niet al de foto's die ik had willen plaatsen...En nog zijn het er veel dit keer....Maar ja..Dat heb je als je een Uil zo voor je lens krijg ..
Ook hier hoor je het burlen...Maar wel veel minder massaal dan bij Ingang Panneland.
De temperatuur loopt snel op...Maar aan de grond blijft het toch nog lang vochtig..
(Kabouterdorp midden in de AWD)
Om mysterieus te blijven..Dit is ook zo iets..Een kabouterdorp..Midden in de AWD Ik heb er al eens meer over geschreven..KLIK HIER Nee...Ik heb er geen spijt van gekregen..dat ik Ingang "De Zilk"genomen heb..
Ik neem aan dat het bij Panneland heel druk was deze dag..En hier..
Hier was het geweldig..En gelukkig qua mensen rustig..